Чорні діри виявилися зірковими реаніматорами

Опубликованно 22.09.2018 01:12

Чорні діри виявилися зірковими реаніматорами

“Невидимі“ чорні діри проміжної маси можуть проявляти себе, тимчасово “оживляючи“ білі карлики, пролітають на невеликій відстані від них. До такого висновку прийшли вчені, що опублікували статтю в Astrophysical Journal.

“Вкрай важливо розуміти, як багато подібних чорних дірок існує у Всесвіті. Відповідь на це питання допоможе нам розкрити таємниці народження найбільших і найдавніших надмасивних чорних дір у Всесвіті. Якщо ми коли-небудь побачимо, як чорні діри “воскрешають“ білі карлики, ми зробимо великий крок до цього“, — розповідає Крістофер Фрэджайл (Christopher Fragile) з Інституту теоретичної фізики Кавлі в Санта-Барбарі (США).

Спостереження за першими епохами життя Всесвіту показують, що надмасивні чорні діри масою в кілька мільярдів Сонць існували вже в перших галактиках світобудови, що було б неможливо, якби вони почали рости з “нуля“, як вважали вчені раніше. З цієї причини астрономи досить давно шукають так звані “чорні діри середньої маси“, які могли виникнути в ході прямого колапсу матерії і послужити “зародками“ для народження надмасивних дірок.

Сьогодні астрономи знають про існування чотирьох чорних дір такого роду — об'єкт X-2 в галактиці M82, джерело HLX-1 в сузір'ї Фенікса, “катапультированный“ з галактики ESO 243-49, а також чорна діра NGC2276-3c в галактиці NGC2276 і об'єкт GCIRS 13E в Чумацькому Шляху.Багато вчені підозрюють, що ці об'єкти насправді не є чорними дірами, так як їх першовідкривачі поки не можуть точно виміряти їх масу та інші фізичні властивості. Фрэджайл і його колеги придумали дотепну методику для перевірки властивостей подібних об'єктів, використовуючи “мертві зірки“.

“Відроджена“ зірка, як показали розрахунки вчених, буде синтезувати нові елементи не так, як це роблять звичайні зірки і наднові. Зокрема, вона буде виробляти незвично багато нікелю-56 та інших елементів, пов'язаних з залізом, що дасть змогу однозначно ідентифікувати їх, спостерігаючи за спалахами “наднових“ з аномальним спектром.

Поки, як визнає Фрэджайл, вченим не вдалося знайти слідів таких чорних дір і “перенароджених“ білих карликів, однак у минулому їх ніхто цілеспрямовано не шукав. Тривалі спостереження і аналіз даних, вже зібраних телескопами, а також підключення гравітаційних обсерваторій до пошуків таких об'єктів, за його словами, допоможуть знайти їх в найближчі роки і десятиліття.

Нагадаємо, нещодавно вчені з'ясували, що чорні діри можуть зростати за рахунок інших дірок