Зірка змогла вижити після катастрофи

Опубликованно 05.08.2018 08:54

Зірка змогла вижити після катастрофи

Ця Кіля (Форамен) – одна з найефектніших і знаменитих зоряних систем південного неба і одна з найбільших в нашій галактиці. Разом дві її зірки світять в мільйони разів яскравіше Сонця, а в ході Великої спалаху в 1843 р. були ще яскравіше, поступаючись лише Сиріусу. З роками сяйво Ця Кіля знову ослаб, до того ж його поглинає речовина викинутого тим вибухом речовини, що утворило невелику, схожу на пісочний годинник туманність Гомункул.

Починаючи з 2003 р. астрономи спостерігають відлуння тієї далекої катастрофи, випромінювання, відбите скупченнями міжзоряного пилу, і приходить на Землю з запізненням в 170 років. Натан Сміт (Nathan Smith) і його колеги використовували для цього потужні телескопи, розташованих в Чилі обсерваторій Las Campanas і Gemini South. Їх нові точні вимірювання показали, що швидкість речовини, яка викинула загибла у Великій спалаху зірка, була на порядок швидше, ніж вважалося, досягаючи 32 млн км/ч.

Інакше кажучи, стався потужний вибух, який можна порівняти з вибухом наднової, – однак Ця Кіля якимось чином вижила. Пояснити цей парадокс вдається в рамках нового сценарію катастрофи, який висунули вчені. Автори пишуть про це у двох статтях, опублікованих журналом MNRAS (PDF 1, 2). За цією версією, у сьогоднішнього тандему Ця Кіля був і третій компаньйон: дві масивні утворювали тісний пару, більш дрібний обертався на віддалі.

Коли в ході свого життєвого циклу найбільша зірка почала скидати свої зовнішні оболонки, сусідка поглинала це речовина, накопичивши в результаті масу близько 100 мас Сонця. Зірка-"донор" зменшилася до 30 сонячних мас, зберігшись лише у вигляді гарячого гелиевого ядра, яке спостерігається в системі сьогодні.

Перенесення матерії призвів до зміщення центру мас системи, і «гелієва» зірка відсунулася від свого великого партнера, порушивши орбіту третього компонента системи. Злетівши з траєкторії, він зблизився з основною великою зіркою і, зрештою, зіткнувся з нею, викликавши яскравий спалах.