Ми ніколи не знайдемо інопланетян - вчені

Опубликованно 25.06.2018 01:58

Ми ніколи не знайдемо інопланетян - вчені

Понад півстоліття тому американський астроном Френк Дрейк розробив формулу для обчислення кількості цивілізацій у Галактиці, з якими можливий контакт, намагаючись оцінити шанси на виявлення позаземного розуму і життя.

"Колеги кажуть, що ми не знайшли слідів інопланетян з тієї причини, що розумне життя виникає у Всесвіті вкрай рідко. Але тоді вона повинна бути надзвичайно рідкісною, зникати дуже швидко або приховувати себе від інших. Всі ці пояснення мають дуже дивний і часто нереалістичний характер", — розповідає Андерс Сандберг (Anders Sandberg) з Оксфордського університету (Великобританія). Стаття британських дослідників готується до публікації в журналі Proceedings of the Royal Society of London A.

Фізик Енріко Фермі у відповідь на досить високу оцінку шансів міжпланетного контакту за формулою Дрейка сформулював тезу, який зараз відомий як парадокс Фермі: якщо інопланетних цивілізацій так багато, то чому людство не спостерігає жодних їхніх слідів?

Цей парадокс вчені намагалися вирішити безліччю способів, найпопулярнішим з яких є гіпотеза «унікальної Землі». Вона говорить про те, що для появи розумних істот необхідні унікальні умови, по суті, повна копія нашої планети.

Інші астрономи вважають, що ми не можемо зв'язатися з інопланетянами з тієї причини, що галактичні цивілізації або зникають дуже швидко, щоб ми могли їх помітити, або ж тому, що вони активно приховують факт свого існування від людства.

Сандберг і його колеги, у тому числі Ерік Дрекслер, автор терміна «нанотехнології», знайшли нове пояснення парадоксу Фермі, звернувши увагу на те, який розкид у значеннях характерний для початкових параметрів, використовуваних в рівняння Дрейка при прорахунку числа розумних істот.

Вони помітили, що багато вчених, оцінюючи кількість цивілізацій в Чумацькому Шляху і у Всесвіті, просто ігнорують те, що вони використовують дуже імовірнісні і неточні величини, чиї значення іноді можуть відрізнятися на 7-8 порядків. В результаті цього вони отримують не дуже широкий спектр відповідей, а цілком конкретну цифру, яка не відповідає реальності, але близька до їх власним очікуванням.

Британські фізики виправили цей недолік, прорахувавши рівняння Дрейка з урахуванням всіх можливих похибок і розкидів у його аргументах. До їх числа, наприклад, входять такі речі, як швидкість формування зірок в Галактиці, частка світил з планетами, число землеподібних планет і типова тривалість життя цивілізацій.

Об'єднавши результати цих розрахунків за допомогою статистики, Сандберг і його команда виявили, що Галактика була повністю позбавлена розумного життя у 30% випадків, хоча при деяких комбінаціях параметрів число позаземних цивілізацій дійсно було досить високим.

Подібні результати, як вважають автори цієї ідеї, говорять про те, що парадокс Фермі не має сенсу — відсутність життя в осяжній Всесвіту цілком можна пояснити за допомогою рівняння Дрейка. Швидше за все, людство дійсно поки залишається єдиною розумною групою істот в Галактиці, хоча в майбутньому чи в минулому могли існувати й інші цивілізації.

Це, однак, як підкреслює Сандберг, не робить проекти SETI, Інституту пошуку позаземних цивілізацій, і ініціативи Breakthrough Listen повністю безглуздими. Подібні спостереження, за його словами, вкрай важливі для того, щоб звузити розкид у значеннях параметрів у рівняння Дрейка і пошуку реального відповіді на одне з головних питань Всесвіту.