Із звичайних бджіл зробили вбивць

Опубликованно 11.06.2018 19:15

Із звичайних бджіл зробили вбивць

Вчені Університету Сан-Паулу в Бразилії створили бджіл-убивць з неагресивних бджіл, запровадивши в мозок комах специфічні нейропептиди. Ці білки зустрічається в особливо агресивних медоносних бджіл (Apis mellifera scutellata, які є гібридами африканських і європейських комах. Результати наукової роботи опубліковані в Journal of Proteome Research.

Дослідники зібрали близько 1000 молодих африканизированных бджіл, позначили їх нетоксичною фарбою і повернули у вулик. Через 20 днів вони розмістили поряд з вуликом протягом 30 секунд шкіряні чорні кулі, які потривожили колонію і піддалися негайної атаки бджіл-солдатів. Комахи жалили мішені, однак не могли витягнути жало і залишалися на поверхні куль, що дозволило дослідникам оцінити загальну агресивність комах. Позначені комахи, як ті, що атакували мішені, так і ті, що залишилися у вулику і не проявляли агресію, були знову зібрані, заморожені в рідкому азоті і відправлені в лабораторію для аналізу тканин мозку.

У другому експерименті вчені оцінили вплив на агресію бджіл двох нейропетидов — AmAST (аллатостатин А) і AmTRP. Африканизированные бджоли семиденного віку, які надто молоді для прояву агресії, були піддані холодової анестезії, після чого їм був введений фізіологічний розчин, що містить один з двох нейропетидов. Отямилися комах перенесли в прозорі пластикові коробки, куди потім поміщали невеликі шкіряні мішені.

У попередніх дослідженнях показано, що аллатостатины важливі для формування пам'яті і навчання, а також можуть бути залучені в процеси розвитку тканин у молодих особин. AmTRP є модуляторами обробки сенсорної інформації. Проте їх функції в мозку бджіл залишалися маловивченими.

Результати експериментів показали, що у бджіл, атакували мішень, в нейропилях (скупчення відростків нервових клітин) у великих кількостях відбувався синтез AmAST і AmTRP. При цьому концентрація аллатостатина А збільшилася в 4-55 разів, а AmTRP — 4-25 раз. Введення нейропептидів у молодих неагресивних особин провокувало повноцінне агресивна поведінка, яке у бджіл складається з трьох стадій: тривога, залучення (особина сідає на мішень) і, власне, агресія (жаление). Бджоли, які вводили простий фізіологічний розчин, демонстрували лише слабку тривогу при появі мішені.

Африканизированные бджоли є гібридами африканської плодовитої медоносної бджоли та європейських бджіл. Ці комахи виробляють удвічі більше меду і швидше розмножуються. Однак вони були прозвані «бджолами-вбивцями», оскільки їх жертвами стали сотні людей і тисячі тварин. Комахи 15-денного віку, як правило, безпечні, але 20-денні особини часто стають «правоохоронцями» вулика. Охоронці більш запекло атакують мішені чорного кольору, які з'явилися в радіусі п'яти метрів від колонії.