Вперше отриманий знімок кордону чорної діри

Опубликованно 27.05.2018 01:54

Вперше отриманий знімок кордону чорної діри

Астрономи отримали перші детальні знімки околиць надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху, які вказали на незвичайну форму її викидів, не предсказываемую теорією. Дані радіотелескопів та фотографії були опубліковані в Astrophysical Journal.

"Додавання телескоп APEX майже подвоїло довжину плечей до нашої віртуальної обсерваторії, що дозволило нам досягти фантастичного дозволу, що перевищує розміри чорної діри всього в три рази. Завдяки цьому ми змогли побачити центральний джерело радіовипромінювання в її околицях. Він виявився помітно менше, ніж ми розраховували побачити", — заявив Жу-сень Лу (Ru-Sen Lu) з Інституту радіоастрономії в Бонні (Німеччина).

Сьогодні більшість астрономів вважає, що в центрі всіх галактик мешкають надмасивні чорні діри — об'єкти масою в мільйони і мільярди Сонць, безперервно захоплюючі і поглинають матерію. Частина її "пережовується" чорною дірою і викидається назад у вигляді джетів — тонких пучків плазми, розігнаної до близькосвітлових швидкостей.

В Чумацькому Шляху і в ряді інших галактик ця чорна діра знаходиться в "спячке", і джети у неї відсутні. Вчені достатньо довгий час намагаються зрозуміти, коли вона "заснула" і наскільки активною вона була в минулому, і як ця активність впливала на життя зірок у центрі Галактики і на її околицях.

Цю таємницю Лу і його колеги намагаються розкрити за допомогою інтерферометра Event Horizons Telescope, в рамках якого нещодавно були об'єднані потужності найбільш чутливих наземних радіо-обсерваторій світу в Чилі, Іспанії, Каліфорнії, Арізоні, на Гавайських островах і навіть на південному полюсі Землі.

Головна мета цього проекту, як можна зрозуміти з його назви, полягає в тому, щоб "підібратися" до горизонту подій чорної діри Sgr A*, розташованої в центрі Чумацького Шляху, і всебічно вивчити її властивості. Об'єднання потужностей телескопів дозволяє вченим досягти дозволу, що перевищує чутливість "Хаббла" в тисячу разів.

Чотири роки тому до цього проекту долучилися два чилійських телескопа — мікрохвильова обсерваторія APEX і його "велика сестра" ALMA. Це дозволило вченим отримати перші дані по самих найближчих околицях чорної діри і вивчити структуру тих її областей, де народжуються джети та пов'язані з ними пучки радіовипромінювання.

Ці знімки показали, що джерела електромагнітних хвиль, що оточує чорну діру, мають асиметричну структуру, що стало вкрай несподіваним відкриттям для багатьох теоретиків, які вважали, що весь диск аккреції - бублик з "пережованої" матерії — бере участь у народженні джетів і пучків радіовипромінювання.

Поки дозвіл EHT не дозволяє сказати, яку саме форму має цей активний регіон, однак зараз учені припускають, що він може бути схожий або на кільце неправильної форми, оточує Sgr A*, або на своєрідну перекошену "гантель", в центрі якої знаходиться чорна діра.

Аналіз даних, зібраних за участю ALMA в минулому році, як сподіваються вчені, допоможе зрозуміти, яка з цих двох ідей ближче до істини, і розкажуть нам про те, змінюється форма цього "бублика" або "гантелі" з плином часу. Все це допоможе знайти відповідь на головну загадку чорних дір — як народжуються джети і що змушує їх розганятися до близькосвітлових швидкостей.