У центрі нашої галактики можуть бути безліч чорних дір

Опубликованно 06.04.2018 05:24

У центрі нашої галактики можуть бути безліч чорних дір

У центральній області нашої Галактики знаходиться далеко не одна чорна діра. В результаті нового дослідження вчені виявили 12, розташованих навколо радиоисточника Стрільця A*, який, імовірно, є надмасивної чорною дірою, — і результати нового дослідження свідчать на користь гіпотези, згідно з якою в околицях центру Чумацького Шляху можуть перебувати до 20 тисяч чорних дір.

Дослідження базується на давній теорії, згідно з якою поблизу надмасивної чорної діри повинно спостерігатися значне збільшення числа чорних дірок з масами порядку сонячних (це називається «піком щільності» і є одним з важливих пророкувань зоряної динаміки). Однак попередні спроби виявити чорні діри навколо Стрільця A* — радиоисточника, що є, імовірно, найближчої надмасивної чорною дірою, — були безуспішні.

Самі по собі чорні діри детектувати досить складно — вони не випромінюють в електромагнітному діапазоні, а, навпаки, поглинають все детектируемое випромінювання (існує гіпотеза, що чорні діри випромінюють безліч елементарних частинок, особливо фотони (цей процес отримав назву «випромінювання Хокінга»), однак детектувати дане випромінювання не вдається). Однак виявити дані об'єкти можна іншим способом.

Так, коли чорна діра «прокидається» і починає поглинати речовину, створюється рентгенівське випромінювання, яке можливо детектувати. І найбільш активними чорними дірами вважаються ті, що перебувають у бінарних системах зі зіркою. В рентгенівських подвійних системах чорні діри поглинають речовину сусідньої зірки — в результаті чого іноді виникають яскраві спалахи в рентгенівському діапазоні.

Однак такі спалахи, як відзначають автори роботи, можна детектувати лише в дуже рідкісних випадках — враховуючи, наскільки далеко від Землі знаходиться центр Галактики (приблизно один раз в 100-1000 років). Таким чином, вивчаючи дані, зібрані за 12 років космічним рентгенівським телескопом «Чандра», дослідники шукали менш яскраві, але більш часті спалахи в рентгенівському спектрі, що виходять від не дуже активних («тихих») рентгенівських подвійних систем, у яких чорна діра знаходиться в парі з маломассивной зіркою і які перебували на відстанях від 0,2 до 4 парсек від центру Чумацького Шляху.

В результаті фахівці виявили 12 таких рентгенівських джерел, які знаходяться не більше ніж в трьох світлових роках від Стрільця A*. Потім, вивчивши властивості і просторові розподіли даних бінарних систем, вчені припустили, що в центральній області нашої Галактики можуть перебувати від 300 до 500 таких систем і приблизно 10 000 одиночних чорних дір.