У Сонця була зірка-сусідка

Опубликованно 26.03.2018 07:39

У Сонця була зірка-сусідка

Одна з найближчих до нас зоряних систем – пара, що складається з коричневого і червоного карликів, що обертаються один до одного ближче, ніж Земля до Сонця, і знаходяться приблизно в 20 світлових роках. Однак не так давно ця подвійна система, названа по імені описав її астронома "Зіркою Шольца", була нашою тісному сусідкою. Показано, що близько 70 тис. років тому вона підходила до Сонця так близько, як жодна інша відома зірка, хоча, мабуть, були й інші зближення.

Тоді ж відстань до Зірки Шольца було всього 0,8 світлових року, або 52 тис. астрономічних одиниць (радіуса земної орбіти). Система занадто тускла, і наші далекі предки навряд чи бачили вражаючі схід, хоча могли помічати нову червону зірку, яка з'явилася на небі. Основна зірка системи має масу у багато разів менше Сонця, лише близько 86 мас Юпітера. Однак її тяжіння вплинуло на Сонячну систему – цьому присвячено повідомлення іспанських астрофізиків, опубліковане в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Вчені відзначили, що в період зближення зірка повинна була досягати хмари Оорта. Ця гіпотетична область простягається до 100 тис. га. е. від Сонця, тут скупчуються малі крижані тіла, іноді відвідують нас у вигляді комет. Гравітація Зірки Шольца повинна вплинути на траєкторії цих тіл, і щоб перевірити цю гіпотезу, автори проаналізували рух 340 об'єктів зовнішньої Сонячної системи з "підозрілими", гиперболическими (V-образними), а не еліптичними орбітами.

Розрахунки показали, що деякі з них цілком можуть вести походження від Зірки Шольца, яка близько 70 тис. років тому «обмінялася» з нашою системою речовиною. "В принципі, можна було б очікувати, що ці тіла розподілені в просторі рівномірно, тим більше якщо всі вони походять із хмари Оорта, – говорить один з авторів роботи. – Однак ми знайшли зовсім інше: статистично значуще скупчення". Радіант – джерело малих тіл – належить до сузір'я Близнюків, як та Зірка Шольца.

Варто додати, що, за існуючими оцінками, подібні тісні зближення Сонця з сусідніми зірками повинні відбуватися кожні 100-200 тис. років. Судячи з усього, вони можуть забезпечувати розповсюдження матеріалів з однієї зоряної системи в іншу, а разом з ними, можливо, і поширювати "зародки" життя.