Астрономи спостерігали зміну сезонів на Церері

Опубликованно 16.03.2018 08:25

Астрономи спостерігали зміну сезонів на Церері

За існуючими оцінками, Церера містить майже третину всієї маси поясу астероїдів. Це найближча до Сонця і єдина у внутрішніх областях Сонячної системи карликова планета, діаметр її майже досягає 1000 км. Зрозуміло, тут немає ні помітною атмосфери, ні рідкої води. Але товста 40-кілометрова кора Церери багата водним льодом і мінералами, а на її поверхні є щось на зразок власної “погоди“ і річної зміни сезонів.

Спостерігати такі явища на Церері вдалося завдяки зонда Dawn, який з 2015 р. залишається на орбіті карликової планети. Про ці результати пишуть астрофізик з команди італійського професора Франчески Замбон (Francesca Zambon) і їх колеги з Каліфорнії під керівництвом Крістофера Рассела (Christopher Russell). Відразу дві статті вчених опубліковані в свіжому номері журналу Science Advances; в них розбираються спостереження, присвячені сезонним циркуляциям води і карбонатів на карликовій планеті.

Перш спостереження працюючого на борту Dawn спектрометра VIR в оптичному та ІЧ-діапазоні дозволили виявити відкладення водного льоду на поверхні Церери. Нові дані відкрили їх сліди і на схилі 20-кілометрового кратера Юлін. Більше того, впродовж півроку — з квітня по жовтень 2016 р. — кількість льоду наростало. Передбачається, що сезонне потепління викликало випаровування (возгонку) підповерхневого льоду, частина якого конденсувалася на вкрай холодної стіни кратера. Втім, можливо, всього лише сталося обвалення частини стіни, обнажившее льодові відкладення.

Друга стаття вчених розповідає про спостереженнях сезонних змін поверхні Церери в цілому на основі змін у відкладах карбонатів, вельми поширених тут. Автори визначили кілька ділянок, особливо багатих на карбонати натрію, включаючи кратери Оккатор і Оксо, а також гору Ахуна, найвищу на карликовій планеті. Потім учені простежили за знімками Dawn їх сезонну динаміку.

Насамперед виявилося, що частина карбонату існує на Церері в гідратованої формі - як звичайна харчова сода - гідрокарбонат натрію вперше помічений поза Землі. При цьому насиченість цих мінералів водою нестабільна: як місцевий лід з поверхні випаровується, так і гідрокарбонати за кілька мільйонів років повинні втрачати свою вологу і «пересихати». Але раз вони удосталь зустрічаються на поверхні, то деякі геологічні процеси повинні постійно виносити нові кількості соди з більш глибоких шарів.

Це, в свою чергу, змушує вчених міркувати про гетерогенною, складній структурі та складі кори Церери, здатної до цих пір зберігати певну активність. Створити таку кору могли криовулканические процеси (гора Ахуна — як раз один з таких криовулканов, хоча і давно не діючий), або ж нерівномірний замерзання рідкого океану, який колись покривав карликову планету.