Над Аляскою засікли частку урану з КНДР

Опубликованно 21.02.2018 08:38

Над Аляскою засікли частку урану з КНДР

Американські вчені ламають голову над відкриттям, яке було випадково зроблене в небі над Аляскою. Загадкова радіоактивна частка змусила їх будувати різні гіпотези і присвятити їй ціле дослідження в науковому журналі.

3 серпня 2016 року дослідний літак NASA DC-8 здійснював рутинний політ з Анкоріджа (Аляска) на Гаваї в рамках наукової програми Atmospheric Tomography (ATom), в ході якої проводився збір зразків газів, пилу і мікрочастинок.

Пролітаючи над Алеутскими островами і проводячи збір аерозолів, вчені випадково спіймали своїми приладами частинку з збагаченим ураном, чого не траплялося за 20 років подібних досліджень.

Справа в тому, що в природі уран представлений трьома ізотопами – 99,3% припадає на уран-238 і 0,7% — на уран-235. Оскільки в урані-235 можлива самоподдерживающаяся ланцюгова ядерна реакція, то саме збагачений уран з підвищеним вмістом урану-235 використовується в ядерних джерелах, а також в ядерній зброї.

"За двадцять років повітряних зборів, у ході яких були зібрані мільйони часток з атмосфери, нам рідко траплялися частинки з порівнянним вмістом урану-238 і ніколи – з ураном-235", — пояснили автори статті, опублікованої в журналі Journal of Environmental Radioactivity.

Незважаючи на свою радіоактивність, частка не представляє небезпеки, так як її розмір складає всього 580 нанометрів, і вона сама літала, будучи спійманої на висоті семи кілометрів.

"Це не така вже велика кількість радіоактивної речовини», — пояснив Деніел Мерфі з Національного управління океанічних і атмосферних досліджень (NOAA) США. – Але це означає, що десь є маленький джерело урану, який ми не розуміємо".

І хоча уран-238 цілком може мати природне походження, науці не відомі випадки виявлення урану-235 в атмосфері, тому спіймана над Аляскою частка "не з природного джерела", стверджують вчені.

Проведений аналіз показав, що концентрація урану-235 у зразку (всього на іони урану в частці припадає лише 2%) становить 3,1%, що майже в чотири рази вище природної концентрації. "Це відповідає низькозбагаченого урану, зазвичай використовується в ядерних реакторах, в той час як природний уран містить всього 0,7% урану-235, а високозбагачений збройовий уран до 90% і вище", — запевняють науковці.

Питання, на який так і не отримано відповіді – звідки взялася ця дивна частинка?

За словами вчених, зазвичай атмосферні частинки, що містять уран, включають в себе інші рідкоземельні елементи, які зустрічаються разом з урансодержащими мінералами і рудами. В цьому випадку разом з ураном найбільшими складовими частинки виявилися атоми калію, заліза, оксидів азоту і сірки.

Автори статті припустили, що її джерелом могла бути техногенна аварія на зразок Чорнобиля або Фукусіми, але тоді частка повинна була знаходитися в атмосфері всі ці роки, так як ніяких лісових пожеж, здатних викинути її незадовго до моменту виявлення, не фіксувалося.

З іншого боку, вчені міркують, джерелом частинки могла стати виробництво ядерного палива, однак загальна кількість урану в спійманої частці занадто мало для такого процесу.

Втім, певну ясність вніс моделювання повітряних потоків, яке допомогло приблизно вказати на походження район частинки. За словами вчених, її джерело, швидше за все, знаходився десь в Азії – в Японії, Китаї, Північній або Південній Кореї.

"Думаю, це КНДР. Північна Корея має невеликий реактор і має газовими центрифугами для збагачення урану-235. Після використання збагаченого урану в реакторі вони видаляють використане паливо і виділяють плутоній-239 для своєї збройової програми. Можливо, що частина збагаченого урану полетіла в атмосферу в процесі його виробництва або в процесі виділення плутонію", — заявив виданню EnviroNews експерт в області атомної енергетики Арні Гундерсена, який не брав участі в дослідженні.