Знайдена найважча екзопланета

Опубликованно 12.02.2018 16:24

Знайдена найважча екзопланета

Планети, маса яких в рази перевищує масу Землі, але ще не дотягує до газових гігантів, відносять до класу суперземель. Зазвичай це тіла масою від однієї до 10 мас нашої планети, що володіють твердою поверхнею, однак чітких меж, зрозуміло, немає.

Якраз до цієї перехідної області можна віднести екзопланету, виявлену у зірки GJ 9827 в сузір'ї Риб. Про неї вчені пишуть у статті, представленої в онлайн-бібліотеці препринтів arXiv.org. Джоанна Теске і її колеги називають планету “можливо, найбільшою і щільною“ з відомих сьогодні суперземель.

Космічний телескоп Kepler помітив у зірки GJ 9827 три суперземли - судячи з усього, такі екзопланети є найпоширенішими в галактиці, і відсутність подібних прикладів в нашій Сонячній системі, швидше, виняток. Однак це виняток серйозно ускладнює розуміння таких планет: чи завжди у них є тверда поверхня, як у Землі або Марса? Або найважчі з них містять лише надщільного ядро, оточене надщільний атмосферою, як газовий гігант Нептун?

Спостереження показують, що перехідна межа знаходиться десь близько 1,7 радіуса Землі: планети крупніше цих розмірів будуть більше схожі на Нептун, а менше - на Землю. Однак точних цифр залежить те, який із запропонованих для пояснення цієї різниці механізмів буде краще описувати спостереження. Тому трійка екзопланет GJ 9827 з радіусами 1,64, 1,29 і 2,08 земної цікаві. Вони представляють весь спектр від явно “землеподібні“ планети і до газової, включаючи проміжний варіант.

Джоанна Теске і її співавторам вдалося уточнити масу планет далекої системи і показати, що GJ 9827 b при радіусі в 1,64 радіуса Землі важить приблизно у 8,2 разів більша за неї. У свою чергу, невелика GJ 9827 з має масу близько 2,5 маси Землі, а найбільша в системі GJ 9827 d — 3,8 маси Землі (хоча ці величини встановлені з великими похибками).

Але якщо для d це явно вказує на схожість з пухкими газовими гігантами, а для c — з кам'янистими планетами, то GJ 9827 b виявляється чи не найбільш щільною суперземлей з відомих сьогодні. Цифри залишають відкритим питання про її вигляд, склад та наявність щільної оболонки летких газів — і це вченим ще належить з'ясувати.