Падіння метеорита на Землю змусило вулкани разбушеваться

Опубликованно 10.02.2018 09:06

Падіння метеорита на Землю змусило вулкани разбушеваться

Падіння астероїда, який спричинив вимирання динозаврів, викликало потужну серію вивержень вулканів, розташованих на стиках тектонічних плит на дні океанів Землі, йдеться в статті, опублікованій в журналі Science Advances.

"Ми знайшли свідчення того, що рівень вулканічної активності різко виріс по всьому світу під час масового вимирання. Ми не говоримо про те, що саме ця подія згубило динозаврів, ми просто вказуємо на те, що ця катастрофа супроводжувалась аномально високою частотою виверження вулканів на дні морів і океанів", — зазначає Джозеф Бирнс з університету Міннесоти в Міннеаполісі (США).

Більшість палеонтологів і геологів сьогодні вважають, що останнє масове вимирання тварин на Землі, яке відбулося 65,5 мільйона років тому, було викликане падінням астероїда, який залишив за собою гігантський 300 кілометровий кратер Чиксулуб на дні моря біля берегів південної Мексики. В його падінні ніхто не сумнівається, однак його роль у вимирання динозаврів і морських рептилій поки залишається предметом дискусій.

Наприклад, у 1989 році відомий сьогодні палеонтолог Марк Річардс з університету Каліфорнії в Берклі (США) виклав альтернативне пояснення вимирання динозаврів – в його уявленні, причиною їх зникнення послужили масові виливи магми і виверження вулканів на місці сучасного плоскогір'я Декан в Індії, які відбулися приблизно в той же час. За його розрахунками, подібні події повинні відбуватися раз в 20-30 мільйонів років підйому гарячих потоків магми, так званих "плюмів", з надр до поверхні Землі.

Бирнс і його команда з'ясували, що обидва ці події можуть бути пов'язані між собою, вивчаючи те, як змінилася структура гірських порід на дні морів Землі в перші роки після падіння астероїда.

Як відзначають вчені, ця ідея з'явилася у них два роки тому, коли вони прочитали одну з останніх публікацій Річардса, де він описав можливий зв'язок між виверженнями вулканів в Індії і падінням астероїда. Це змусило Бирнса і його колегу Лейфа Карлстрома (Leif Karlstrom) припустити, що сейсмічні хвилі, породжені впало астероїдом, повинні були "пробудити" не тільки вулкани на плато Деккан, але і в інших "гарячих точках" планети.

Керуючись цією ідеєю, вчені проаналізували те, як змінювалося розташування гравітаційних аномалій – зон з незвично низькою або високою силою тяжіння — на дні океану в кінці крейдяного періоду і на початку палеогену, наступного геологічної епохи. Це дозволило їм зрозуміти, як часто вивергалися вулкани в цілому і де відбувалися ці виверження.

Як виявилося, падіння метеорита на майбутню Мексику супроводжувалося потужною серією вивержень вулканів, розташованих уздовж швів" між морськими тектонічними плитами. Подібне "розтріскування" кори зачепило всю планету, проте найбільш помітні зміни відбулися в Індійському і Тихому океані.

Масовані виверження підводних вулканів в перший мільйон років після початку катастрофи, як вважають вчені, призвели до викиду величезних кількостей сірчаних газів і вуглекислоти в води океанів Землі, що могло прискорити вимирання морської флори і фауни та посилити те, що відбувалося на суші. Як сподіваються Бирнс і його колеги, їх відкриття допоможе примирити прихильників і вулканічної, і астероїдної гіпотези вимирання динозаврів та інших "візитних карток" мезозойської ери.