Знайдені жили при динозаврів прямі предки людини

Опубликованно 09.11.2017 03:00

Знайдені жили при динозаврів прямі предки людини

Палеонтологи знайшли останки невеликого щуроподібного істоти, яке жило на Землі приблизно 145 мільйонів років тому, в епоху динозаврів, і сьогодні є найдавнішим родичем людини, йдеться в статті, опублікованій в журналі Acta Palaeontologica Polonica.

"Мій аспірант, Грант Сміт, вивчав зразки порід початку крейдяного періоду, зібрані на узбережжі графства Дорсет, сподіваючись знайти в них щось цікаве. Досить несподівано йому вдалося знайти не одну, а відразу дві скам'янілості, пару вкрай дивних зубів, які раніше ніколи не зустрічалися в породах цього віку. Коли я подивився на них, у мене впала щелепа", - заявив Стів Свитмэн з університету Портсмута (Великобританія).

Як розповідають науковці, ймовірні предки людини і шимпанзе, наших найближчих родичів сьогодні, розділилися приблизно 8-9 мільйонів років тому. Перші представники роду Homo, як сьогодні вважають палеонтологи, виникли близько 3 мільйонів років тому в Східній чи Південній Африці, однак останки найдавніших їх родичів – сахелянтропов і орроринов – були знайдені набагато північніше, на території Чаду і Кенії.

Ще більш давні рештки примітивних приматів, що жили на Землі приблизно 15-30 мільйонів років тому, знаходять виключно на території Азії і Європи, що змушує багатьох вчених вважати, що наші найдавніші прямі предки могли з'явитися не в Африці, а на території інших континентів.

Свитмэн і його колеги знайшли перші свідчення того, що найдавніші прямі предки людини дійсно жили на території майбутньої Європи і Азії, вивчаючи зразки порід, які сформувалися на знаменитому Юрському узбережжі приблизно 145 мільйонів років тому. На початку крейдового періоду Європи не існувало — вона знаходилася на дні моря Тетіс і являла собою набір островів, відокремлених один від одного мілководними протоками і морями.

Скам'янілості, які знайшли Свитмэн і Сміт на березі сьогоднішнього моря, як згадує вчений, відразу нагадали йому зуби сучасних ссавців та їх примітивних родичів, що жили в кінці крейдяного періоду, а не найдавніших теплокровних істот, многобугорчатых ссавців, безслідно вимерли разом з динозаврами, чий розквіт якраз припадає на початок крейди.

Це робить їх власників найдавнішими "прямими" родичами людини, про існування яких ми знаємо сьогодні. Крім них, на цю роль претендують так само два види тварин, чиї останки були знайдені в Китаї – Eomaia scansoria і Juramaia sinensis, однак нещодавно палеонтологи, як зазначає Свитмэн, засумнівалися в тому, що вони є родичами сучасних ссавців.

Як і більшість ссавців тієї епохи, перша з знахідок Свитмэна і Сміта, яка отримала ім'я Durlstotherium newmani, "ссавець із затоки Дарлстоун", володіла невеликими розмірами і харчувалася комахами, виповзаючи з укриттів лише вночі. Другий зуб, як припускають вчені, належав близькому родичеві цього істоти, яке було названо Durlstodon ensomi.

"Ці зуби були незвично "просунутими" для свого часу – вони могли розрізати їжу на шматочки, пронизувати і дробити її. Висока ступінь їх зносу говорить про те, що їх володар дожив до поважного віку. Це, швидше за все, було зробити не так то просто, враховуючи, що сусідами цих істот були хижі динозаври", - підсумовує вчений.