Виявлена найдавніша жертва цунамі

Опубликованно 27.10.2017 12:04

Виявлена найдавніша жертва цунамі

Вчені прийшли до висновку, що череп віком 6 тисяч років, знайдений на початку XX століття в Папуа - Новій Гвінеї, належить найстарішою з відомих на сьогоднішній день жертви цунамі. Стаття опублікована в журналі PLoS One.

У 1929 році австралійський геолог Підлогу Хоссфельд вивчав мангрові ліси в прибережному містечку Аитапе в північній частині Папуа - Нової Гвінеї і натрапив на частково зберігся людський череп. Спочатку палеонтологи припустили, що він належав людині прямоходячій (Homo erectus), який вимер не менше 143 тисяч років тому, проте пізніше кістки датували середнім голоценом, період близько 6 тисяч років тому. Нове дослідження показує, що череп, найімовірніше, належить, найстаршій жертві цунамі з відомих на даний момент.

Марк Голитко, антрополог з Університету Нотр-Дам, і його колеги заново вивчили останки і місцевість, в якій вони були виявлені. Вчені зібрали зразки осадових порід з берега для лабораторного аналізу, який допоміг їм з'ясувати вік і історію відкладень. Дослідники не знали, де точно Хоссфельд знайшов череп, проте перебували в радіусі 100 метрів від описаного їм місця.

Автори роботи виявили в зразках діатомові водорості. Це маленькі одноклітинні організми, які живуть у воді та дуже чутливі до змін навколишнього середовища. Діатомеї також мають кремнеземным панциром, і коли вони помирають, то опускаються на дно разом з ним. Дослідники порахували загальну кількість водоростей у відкладах, а також розглянули їх під мікроскопом. З'ясувалося, що в осадових породах містяться тільки морські діатомеї (бувають також прісноводні), які були принесені з боку океану. Також дослідники помітили, що панцирі деяких організмів були розколоті — це говорить про те, що вода мала досить сильною енергією, щоб пошкодити оболонку крихітних водоростей.

Хімічний аналіз порід, а також особливий розмір зерен в опадах в поєднанні з розбитими панцирами діатомей вказують на те, що в минулому в районі Аитапе могло статися цунамі. Дослідники кажуть, що людина, якому належав череп, міг бути похований і до стихійного лиха, а вода могла захопити останки, однак сучасні спостереження ставлять під сумнів таке припущення. У Аитапе не раз відбувалися цунамі: останнє сталося в 1998 році і забрала життя двох тисяч чоловік. Схожість «відбитків» події, що сталася 6 тисяч років тому і зовсім недавно, кажуть про те, що місцеві жителі стикаються з подібними стихійними лихами вже не перше тисячоліття.

Одне з найбільш потужних цунамі сучасності стався в Японії в 2011 році. Землетрус магнітудою 9,0 з епіцентром, що знаходяться в 373 кілометрах на північний схід від Токіо, призвело до появи хвиль з висотою понад 40 метрів. Уламки об'єктів з берега Японії перенесли з собою всю населяющую їх фауну на сім тисяч кілометрів від початкового місця проживання. Нещодавно американські вчені використовували дані про потужний землетрус для моделювання аналогічної події в США.