Астрономи вперше побачили злиття нейтронних зірок

Опубликованно 17.10.2017 12:12

Астрономи вперше побачили злиття нейтронних зірок

Вчені Європейської південної обсерваторії заявили про зафіксованому сигналі від злиття нейтронних зірок. Сигнал назвали GW170817. Це сталося ще 17 серпня 2017 року.

Зареєструвати сигнал вдалося за допомогою двох гравітаційно-хвильових обсерваторій на різних континентах - LIGO (детектори розташовані в США) і Virgo (Італія). Перший сигнал прийняв один з американських детекторів. На основі невеликий тимчасової різниці між реакцією декількох детекторів вчені змогли встановити напрям, де сталася подія. Комбінуючи дані близько 70 обсерваторій різних типів по всьому світу, астрофізики знайшли, де злилися дві нейтронні зірки. Це сталося на периферії галактики NGC 4993 в сузір'ї Гідра. Галактику відділяють від нас 40 Мпк (близько 130 млн світлових років). Це порівняно невелику відстань. Минулі відкриття в області гравітаційних хвиль були пов'язані з подіями, віддаленими від Землі на мільярд і більше світлових років. Джерелом хвилі стали два об'єкта масою 1,1 і 1,6 сонячних мас відповідно. Ці об'єкти набагато "легше", ніж джерела перших виявлених гравітаційних хвиль — чорні діри, рівні 36 29 масам Сонця. Вловити сигнал дозволила близькість двох зірок до Землі. Нейтронні зірки по масі порівнянні з Сонцем, але набагато щільніше: їх радіус може становити 10-20 км.

Новий сигнал виявився дуже довгим порівняно зі звуком" злиття двох чорних дір, яке тривало частки секунди: він був помітний на протязі близько 100 секунд. Відгук віддаленого космічного події вдалося "зловити" кількома шляхами. Крім гравітаційної хвилі, наукові прилади по всьому світу виявили в тій же області неба гамма-сплеск і відгук в інфрачервоному, ультрафіолетовому та рентгенівському діапазонах. Така комбінація дозволила відновити сценарій космічного події. Вчені вважають, що нейтронні зірки поступово зближувалися - частина енергії при цьому йшла в гравітаційні хвилі. При злитті об'єктів виник потужний гамма-сплеск, який через секунди вловили кілька обсерваторій, включаючи космічний телескоп Fermi.

Також відкриття дозволило отримати підтвердження явища "кілоновой" - потужного спалаху при злитті двох масивних об'єктів. Передбачається, що "килоновая" в тисячу або більше разів могутніше спалаху при зародженні нової зірки. Крім того, за даними декількох наземних і космічних телескопів вдалося встановити, що при злитті нейтронних зірок формуються деякі важкі елементи: цезій, золото, платина. У роботі, що передувала відкриттю, брали участь кілька тисяч астрофізиків з усього світу, включаючи російських вчених. Результати дослідження будуть опубліковані в журналі The Astrophysical Journal Letters.