Астрономи дізналися причину вибуху зірок

Опубликованно 13.10.2017 01:04

Астрономи дізналися причину вибуху зірок

Міжнародна команда вчених виявила свідчення того, що самі яскраві зоряні вибухи у Всесвіті можуть бути викликані ядерної детонацією гелію, що знаходиться біля поверхні білого карлика.

За допомогою камери Hyper Suprime-Cam, встановленої на телескоп “Субару“, команда виявила наднову типу Ia приблизно через добу після вибуху і пояснила її незвичайну поведінку за допомогою моделі, розрахованої на суперкомп'ютері ATERUI.

Життєвий цикл масивної зірки закінчується вибухом наднової, в результаті якого на місці зірки залишається чорна діра або нейтронна зірка. Життєвий цикл зірки середньої маси закінчується перетворенням її в білий карлик, однак у ряді випадків цей білий карлик може отримати додаткову енергію і вибухнути як наднова. Такі наднові називають надновими типу Ia. Наднові типу Ia мають велике значення для астрономів, оскільки їх яскравість від спалаху до спалаху залишається приблизно сталою, і це властивість дозволяє вченим визначати відстань до наднової: чим вище яскравість наднових типу Ia, тим вона ближче до спостерігача, і навпаки.

Наднові типу Ia досить рідко зустрічаються у Всесвіті. У новій роботі команда під керівництвом Цзиань Цзяна, магістранта Токійського університету, Японія, провела цілеспрямований пошук наднових типу Ia за допомогою ширококутної камери Hyper Suprime-Cam телескопа “Субару“. Дослідники відкрили понад 100 найновіших-кандидатів, включаючи кілька наднових вибухнули всього лише за кілька днів до проведення спостережень. Зокрема, вони спостерігали незвичайну наднову типу Ia, взорвавшуюся всього лише за одну добу до її виявлення. Зміни яскравості і кольору цієї наднової з часом є нехарактерними для об'єктів її типу. Дослідники припустили, що ця наднова могла утворитися в результаті вибуху білого карлика, на поверхні якого знаходився шар гелію. Загоряння гелиевого шару призвело до бурхливої ланцюгової реакції вибуху всієї зірки. Свої припущення вчені підтверджують чисельним моделюванням, проведеним з використанням суперкомп'ютера ATERUI.

Дивіться також відео вибуху наднової зірки: