Телескоп чотири роки поспіль знімав молоду екзопланету

Опубликованно 11.12.2018 06:24

Телескоп чотири роки поспіль знімав молоду екзопланету

Астрономи за допомогою інструменту SPHERE, встановленого на телескопі VLT, змогли безпосередньо простежити рух екзопланети Бета Живописця b навколо власної зірки протягом чотирьох років. Це дозволяє розвинути методи прямого спостереження подібних об'єктів і дає унікальний внесок у наше розуміння еволюції та формування екзопланет, повідомляється на сайті Європейської Південної обсерваторії.

Система Бети Живописця знаходиться в 63 світлових роках від Землі, вік зірки становить всього 20 мільйонів років, що в 225 разів менше віку Сонячної системи. Зірка майже в два рази важче Сонця і оточена залишковим диском, що простирається на відстань близько 1000 астрономічних одиниць. Спостереження за системою Бети Живописця дають важливу інформацію про формування й еволюції планетних систем. Крім того, навколо зірки обертається екзопланета Бета Живописця b, яка знаходиться на відстані приблизно 1,3 мільярди кілометрів від своєї зірки (що приблизно дорівнює відстані від Сонця до Сатурна). Вона відноситься до категорії супер-юпітерів і була відкрита в 2008 році за допомогою телескопа VLT (Very Large Telescope). Її радіус на 65 відсотків більше радіуса Юпітера, а період обертання навколо власної осі дорівнює 22,2 року. Нещодавно астрономи змогли з достатньою точністю визначити масу Бети Живописця b, яка опинилася в 11 разів більше, ніж у Юпітера.

Більшість відомих на сьогодні екзопланет виявляються за допомогою непрямих методів, наприклад, методом радіальних швидкостей або транзитним методом. Однак деякі планети вдається спостерігати безпосередньо. Температура Бети Живописця b оцінюється приблизно в 1500 градусів Цельсія, вона світиться власним світлом, що дозволяє вести спостереження за нею. У 2015 році астрономи змогли створити анімацію обертання екзопланети Бета Живописця b навколо зірки на основі знімків, отриманих інструментом Gemini Planet Imager в обсерваторії Джеміні. Тепер же рух планети по орбіті вдалося поспостерігати безпосередньо за допомогою спектрополяриметра високого контрасту SPHERE, встановленого на телескопі VLT, в період з кінця 2014 до кінця 2016 року і у вересні 2018 року, коли планета досить віддалилася від зірки, щоб їх зображення не зливалися воєдино. Примітно, що роботу вела група дослідників, які відкрили екзопланету. На отриманих зображеннях планета видно як яскрава точка, диск самої зірки закритий коронографом.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що зламаний телескоп знайшов наймолодшу екзопланету.