Астрономи виявили нову силу у космосі

Опубликованно 30.11.2018 04:10

Астрономи виявили нову силу у космосі

Вчені зробили приголомшливе відкриття: астрономам вдалося з'ясувати, що запалило на небі в 1670 році «зірку». Всупереч існуючим припущенням, причиною цього став вибух зірки, а зіткнення білого карлика з коричневим карликом - ніколи раніше не спостерігався тип зіткнення. В ході цієї зіркової катастрофи, вважають дослідники, коричневий карлик був розірваний, і це стало причиною видимого тоді на нічному небі вибуху.

У червні 1670 року над головою сузір'я Лебедя (Cygnus) раптом спалахнула яскрава світлова точка. Нова зірка, були впевнені астрономи XVII століття. Але ця зірка вела себе вкрай незвично: через два роки вона потьмяніла, потім ще раз двічі яскраво спалахнула, після чого остаточно згасла. І аж до недавнього часу астрономи вважали, що за цим феноменом переховувався вибух нової - повторні викиди білого карлика, який всмоктував матерію свого супроводжуючого космічного тіла.

Але багато ознаки CK Vulpeculae, як був названий цей об'єкт астрономами, абсолютно не вписуються в стандартний для нова сценарій. «Так, наприклад, світлова крива вкрай не схожа на криву нова, а швидкість поширення залишків дуже мала - навіть незвично для повільної нової», - пояснює Стюарт Ейрес з університету Південного Уельсу. Та й інші спостереження свідчать не на користь теорії вибуху нової.

«Все більше і більше викристалізовується, що CK Vulpeculae ніякої новою не була. Але ніхто не знав, чим це могло бути насправді», - говорить співавтор Ня Еванс з Килского університету. У 2015 році астрономи за допомогою різних радіотелескопів виявили спочатку непрямі докази, що на цьому місці ймовірно сталося зіткнення зірок. Але тоді даних виявилося недостатньо, щоб з'ясувати деталі про учасників цієї катастрофи.

Тепер же ситуація змінилася. А все завдяки тому, що Ейерс і його команда почали ретельно розглядати CK Vulpeculae з допомогою комплексу радіотелескопів Аасама Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), розташованого в пустелі Атакама. В цьому їм допоміг світло двох зірок, що проходить крізь залишки вибуху. На підставі спектральних ліній, що виникають при проходженні світла крізь релікт вибуху, вчені змогли провести аналіз хімічного складу об'єкта і його структуру.

Результат виявився однозначним. «Матеріал в туманності, що нагадує за формою пісочний годинник, містить елемент літій, який всередині зірок зазвичай руйнується», - говорить Ейерс. - «Цікаво також газова хмара, багата органічними молекулами, як формальдегід, метанол та метанамид (NH2CHO). І ці молекули теж не змогли б зберегтися в оточенні ядерного синтезу».

Все це означає наступне: як мінімум один з «партнерів» по зіткнення в CK Vulpeculae зіркою не був. При цьому планета виявилася б тілом з недостатньою масою, щоб пояснити кількість хімічних залишків, вважають астрономи. Вони вважають, що поряд з білим карликом участь у зіткненні прийняв коричневий карлик - «недороблена» зірка, ядерний синтез якої ніколи надовго не запускався. «Елементарний склад говорить на користь того, що в 1670 році коричневий карлик врізався в поверхню більш великого білого карлика, що призвело до термоядерного вибуху», - пояснює Ейрес.

У цьому випадку білий карлик був, ймовірно, як мінімум у десять разів більш масивним, ніж коричневий карлик. І при наближенні менша за розміром космічне тіло було розірвано на шматки жахливими приливними силами. Вибух розметав його уламки по величезному радіусу. «Цей викид став причиною світіння в небі, яке астроном Ян Гевелій і чернець-картезианец Антельм спостерігали і описали влітку 1670 року. І він залишив після себе спостерігається і донині газова хмара у формі пісочного годинника», - сказав Ейерс.

Якщо все вище сказане підтвердиться, то це подія виявиться першим відомим зіткненням білого і коричневого карликів, підкреслюють астрономи. «Нічого подібного раніше не припускали теоретично і не спостерігали. Тому відкриття сприймається з таким хвилюванням», - говорить один із співавторів Альберт Зійлстра з Манчестерського університету.

Навіть якщо подібне зіткнення не спостерігалося ніколи раніше, це не означає, що в Чумацькому шляху така подія є вкрай рідкісним. Тому що більшість зоряних систем в нашій галактиці - це подвійні зірки, а у випадку з ними злиття відбуваються значно частіше, вважають астрономи. «Матеріал подібних зіткнень може згодом стає основою для нових планетарних систем», - говорить ще один співавтор Самнер Старрфилд з Арізонського державного університету.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що в космосі виявили дві рекордно важкі чорні діри.