У кишечнику знайшли електричну бактерію

Опубликованно 10.10.2018 02:44

У кишечнику знайшли електричну бактерію

Дослідники з Лундського університету (Швеція) та Каліфорнійського університету в Берклі (США), незалежно один від одного, виявили, що бактерія фекальний ентерокок (Enterococcus faecalis) здатна виробляти електрику. Їх роботи опубліковані в журналах Biochemistry і Nature.

Фекальний ентерокок — грампозитивна бактерія, що мешкає в мікрофлори травного тракту людини, великої рогатої худоби, собак та інших тварин. У той же час вона збудник менінгіту і різних інфекцій, у тому числі сечовивідних шляхів та органів малого тазу. Тепер же вчені знайшли в неї незвичайне властивість — здатність до електрохімії.

Ця бактерія виробляє електрику шляхом позаклітинного переносу електронів (вторинного поліетилену) — спосіб, при якому ентерокок передає електрони в зовнішнє середовище. Вчені показали процес в експерименті, помістивши клітини E. faecalis на електрод. Ті передавали електрони при посередництві молекул хинона.

Між тим вчені з Каліфорнійського університету в Берклі знайшли відразу кілька подібних бактерій в кишечнику, де E. faecalis — лише одна з них. До числа інших відносяться: лістерії (Listeria monocytogenes) та лактобактерії (Lactobacilli), залучені в процес ферментації йогуртів.

Професор Ден Кравець (Dan Portnoy), який брав участь у другому дослідженні, пояснив, до чого можуть призвести ці відкриття:

"Той факт, що багато бактерії — будь то патогени, пробіотики або ті, що залучені в наш мікробіом, — виробляють електрику, а ми цього не помічали — неймовірний. В результаті отримана інформація допоможе нам зрозуміти, як ці бактерії заражають нас або, навпаки, допомагають підтримувати здоровий стан".

Дослідники з обох груп також зазначили, що відкриття допоможе у виробництві нових антибіотиків, спрямованих проти кишкових інфекцій, і сприятиме пошуку способів боротьби з раком товстої кишки.

Раніше біологи вивчали схожі організми — электролитоавтотрофы, безпосередньо поглинають електрони, які мешкають в жерлах глибоководних гідротермальних джерел. Виявилося, ці бактерії «дихають» електронами завдяки «нанопроводам».

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що електрика вдалося отримати з сліз.